info@drhamami.com

تهران، میدان ونک، کوچه والی نژاد، پلاک ۳۲، طبقه ۵

عمل پی آر کی (prk) چیست؟

عمل پی آر کی

فهرست مطالب

عمل پی آر کی یا کراتکتومی فوتورفراکتیک یکی از روش های درمانی برای برطرف کردن مشکلات انکساری نظیر نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم است که به عنوان اولین نوع جراحی لیزر چشم شناخته می شود. این روش پیش از آن که لیزیک روی کار بیاید بسیار محبوب بود. اگر چه دوره نقاهت پی آر کی در مقایسه با لیزیک کمی طولانی تر است، اما هنوز هم این روش مزایای بیشتری نسبت به لیزیک برای بیماران خواهد داشت. در روش های جراحی لیزر چشم عیوب انکساری با تغییر شکل قرنیه به کمک لیزر اکسایمر انجام می شود و پس از آن نور به داخل چشم می رسد و روی شبکیه متمرکز خواهد شد. اگر علاقه دارید در مورد عمل پی آر کی اطلاعات مفیدی کسب کنید، در این مطلب از سایت دکتر پریسا حمامی همراه ما باشید.

 

نحوه انجام عمل پی آر کی

در هنگام انجام این عمل ابتدا یک قسمت مرکزی اپیتلیال قرنیه با محلول الکل توسط ابزار جراحی استریل کنده می شود و سپس با استفاده از لیزر اکسایمر برای اصلاح شکل انحنای سطح قرنیه استفاده خواهد شد. این نوع لیزر که پالس های نور ماوراء بنفش سرد را به نمایش می گذارد، بسیار تخصصی بوده و کنترل آن به صورت کامپیوتری است. در طی این کار بافت ها براساس یک الگوی دقیق حذف می شوند؛ سپس یک لنز دارای بافت نرم برای محافظت از چشم روی قرنیه جای می گیرد. سلول های اپیتلیال جدید در ۴ یا ۵ روز رشد کرده و سپس لنز برداشته می شود.

 

آنچه در حین عمل پی آر کی رخ می دهد

برای عمل پی آر کی از بیمار خواسته می شود تا برای یک مدت کوتاه به نوری خیره شود و در چنین حالتی جراح به واسطه میکروسکوپ چشم بیمار را بررسی می کند و به وسیله لیزر پالس های نور را به قرنیه چشم می فرستد. انرژی لیزر میکروسکوپی باعث می شود تا مقداری از بافت حذف شود و حالت قرنیه تغییر کند. در هنگام انجام این کار بیمار روی چشم خود فشار احساس می کند اما هیچگونه ناراحتی مثل درد یا سوزش به وجود نخواهد آمد و جراح با کنترل کامل لیزر می تواند آن را در هر زمان که لازم بود خاموش کند.

عمل پی آر کی برای هر چشم به صورت جداگانه انجام می شود و هر کدام از آن ها نیاز به ۵ دقیقه زمان دارند. معمولاً بسیاری از بیماران ترجیح می دهند عمل دو چشم را در یک روز انجام دهند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند چشم دیگر را در یک الی دو هفته بعد عمل کنند. پس از عمل جراحی قرنیه درمان شده را با لنز یا باند می پوشانند. بعد از گذشت چند روز از عمل سلول های اپیتلیال جدید رشد می کنند و دیگر نیازی نیست که بیمار از باند یا لنز استفاده کند.

عمل پی آر کی
عمل پی آر کی

مراقبت های پس از عمل پی آر کی

پس از انجام عمل و اتمام آن از شما خواسته می شود تا مدت کوتاهی در کلینیک باشید. توجه کنید که شما پس از عمل نمی توانید رانندگی کنید و باید همراه خود یک فرد دیگر بیاورید. پس از عمل معمولاً جراح آنتی بیوتیک های موضعی و داروهای ضد التهابی و تسکین درد برای شما تجویز می کند تا هر گونه علایم که باعث ناراحتی شما می شوند، کاهش پیدا کنند و روند بهبودی تسریع یابد. شما باید دقیقاً مطابق با دستورالعمل هایی که پزشک ارائه می دهد پیش روید تا در طی چند هفته بهبودی کامل حاصل شود. معمولاً در عمل پی آر کی زمان بهبودی کمی طولانی تر از جراحی لیزیک است اما ثبات بینایی بیشتر است. کسانی که عمل پی آر کی انجام می دهند، معمولاً یک یا سه هفته بعد از عمل جراحی می توانند رانندگی کنند اما ممکن است شرایط پایدار بینایی و عادی بین سه تا شش ماه طول بکشد.

 

عمل پی آر کی برای چه کسانی مناسب است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که کسانی می توانند از عمل پی آر کی استفاده کنند که قرنیه نازکی دارند یا شکل قرنیه شان نامنظم است. در واقع این افراد به هیچ عنوان برای اصلاح بینایی خود نمی توانند از عمل لیزیک یا لازک استفاده کنند و تنها روش درمان آن ها عمل پی آر کی است. البته بسیاری از افراد که از عوارض عمل لیزیک رنج می برند یا کسانی که پس از انجام این عمل ها قصد بهبود بینایی خود را دارند نیز می توانند از عمل پی آر کی به عنوان یک روش بسیار مفید در اصلاح بینایی استفاده کنند. به طور کلی می توانیم بگوییم عمل پی آر کی برای افراد زیر مناسب است:

  • میزان آسیب دیدگی در کسانی که ورزش های رزمی انجام می دهند یا به واسطه شغلشان فعالیت های سنگین دارند بالاتر باشد.
  • کسانی که برای تشکیل فلپ قرنیه نگران هستند.
  • افرادی که با ریسک بالاتر بروز عوارض فلپ قرنیه به خاطر داشتن چشم های ریز و فرو رفته مواجه می شوند.
  • کسانی که قبلاً عمل جراحی قرنیه کردند.
  • اشخاصی که دچار نزدیک بینی هستند.

شاید در این زمینه نیاز داشته باشید بدانید که چه کسانی نمی توانند از عمل پی آر کی استفاده کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که معیارهای خاصی برای این مسئله وجود دارد و تنها معیاری که به طور کلی در تمامی موارد وجود را دارد پیرچشمی است؛ یعنی کسانی که دچار پیرچشمی هستند نمی توانند از عمل پی آر پی برای درمان بینایی خود استفاده کنند. با توجه به شرایط بیمار و بررسی بینایی او بهترین روش از طرف متخصص پیشنهاد می شود که باید مطابق با نظر ایشان عمل کرد.

 

بررسی تفاوت عمل پی آر کی با عمل لیزیک

تفاوت اصلی بین عمل پی آر کی و لیزیک در روش انجام آن ها است. در روش لیزیک یک فلپ نازک روی قرنیه با یک میکروکراتوم به وجود می آید. از این فلپ برای برداشتن بافت زیرین قرنیه استفاده خواهد شد و سپس شکل قرنیه به وسیله لیزر اکسایمر تغییر می کند. در حالی که عمل پی آر کی لایه بیرونی قرنیه پیش از تغییر شکل بافت قرنیه زیرین توسط لیزر اکسایمر برداشته خواهد شد و پس از چند روز از جراحی اپیتلیال روی سطح قرنیه بازسازی می شود.

عمل پی آر کی
عمل پی آر کی

بررسی تفاوت عمل پی آر کی با عمل لازک

لازک یکی از انواع پی آر کی است که به جای حذف لایه اپیتلیال قرنیه، با استفاده از ابزار جراحی به نام trephine لایه اپیتلیال در طول عمل جراحی حفظ شده و سپس جایگزینی آن در سطح چشم صورت می گیرد. لازک به خاطر بازده بهبود بیشتر دید، نسبت به روش پی آر کی محبوبیت بیشتری دارد؛ همچنین در این روش مدت بهبود لایه اپیتلیال جایگزین کم تر است.

 

مراجعه به پزشک

در مطالب فوق سعی کردیم علاوه بر معرفی عمل پی آر کی و مراقبت های پس از آن، تفاوتش با عمل لازک و لیزیک را نیز بررسی کنیم تا شما بدانید در هر کدام از این عمل ها چه اتفاقی می افتد. اگر دچار هر گونه عیوب انکساری بینایی هستید لازم است تحت نظر متخصص قرار بگیرید تا نسبت به شرایط شما بهترین روش را پیشنهاد کنند. دکتر پریسا حمامی متخصص و جراح چشم در زمینه انتخاب بهترین روش درمانی به شما کمک خواهند کرد. برای دریافت نوبت ویزیت حضوری می توانید با شماره های درج شده در این سایت تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

جراحی های ترمیمی پلک

جراحی های ترمیمی پلک اغلب با هدف اصلاح و روتوش مشکلاتی که از یک جراحی زیبایی چشم یا تروما به جای مانده است؛ انجام می

چرا چشم آب سیاه می آورد؟

آب سیاه با افزایش سن احتمال بروز بیشتری دارد به‌ همین خاطر پزشکان پیشنهاد می‌کنند که افراد میانسال به‌ صورت سالانه تحت چکاپ‌های پزشکی و

آیا تومور چشم کشنده است؟

تومور چشم می‌تواند در بخش‌های مختلف چشم مثل مشیمیه، شبکیه یا پلک به وجود آید. این تومورها با توجه به ناحیه آسیب‌دیده علائم خاصی دارند

جدیدترین مقالات

التهاب ملتحمه چیست؟

التهاب ملتحمه چیست؟ چشم یکی از حساس ترین اعضای بدن است و در معرض خطرات مختلفی مانند عفونت ها و آلرژی ها قرار دارد. ورم

دوربینی چشم چیست؟

دوربینی چشم (هایپروپیا) چیست؟ دوربینی چشم یا هایپروپیا یکی از بیماری های شایع چشم است که دید افراد را دچار مشکل می کند. افرادی که

رتینوپاتی دیابتی چیست؟

رتینوپاتی دیابتی چیست؟ رتینوپاتی دیابتی یک بیماری چشمی است که افراد مبتلا به دیابت ممکن است به آن مبتلا شوند. این بیماری زمانی رخ می

مضرات استفاده از لنز

مضرات استفاده از لنز بسیاری از افراد به دلیل عدم تمایل به استفاده از عینک های طبی، به استفاده از لنزهای طبی روی می آورند.