info@drhamami.com

تهران، میدان ونک، کوچه والی نژاد، پلاک ۳۲، طبقه ۵

مزایا و معایب عمل پی آر کی

مزایا و معایب عمل پی آر کی

فهرست مطالب

عمل پی آر کی یا کراتکتومی فوتورفرکتیو یک نوع جراحی برای اصلاح عیوب انکساری یعنی نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم است که جزو اولین جراحی‌ های لیزری چشم محسوب می‌ شود. کسانی که می‌ خواهند عمل پی آر کی انجام دهند علاقه دارند در زمینه مزایا و معایب آن اطلاعات لازم را کسب کنند تا بتوانند با خیال راحت تصمیم بگیرند. در این مطلب از سایت دکتر پریسا حمامی قصد داریم در مورد مزایا و معایب عمل پی آر کی و مراقبت‌ های پس‌ از آن صحبت کنیم.

 

عمل پی آر کی چشم چیست؟

همان‌ طور که گفته شد عمل پی آر کی به عنوان اولین عمل‌ های چشمی برای رفع ضعف بینایی انجام می‌ شود که در حال‌ حاضر نیز عمل لیزیک جای آن را گرفته است. البته هنوز هم این روش درمانی مزایای بسیار زیادی دارد و برای بسیاری از افراد مناسب‌ تر است. یکی از مواردی که باعث می‌ شود عمل لیزیک نسبت‌ به پی آر کی ارجحیت پیدا کند دوران نقاهت است. در عمل پی آر کی بیماران دوران نقاهت طولانی‌ تری را نسبت‌ به عمل‌ لیزیک دارند. با این‌ حال پی آر کی درست مانند لیزیک و لازک باعث تغییر شکل در قرنیه می‌ شود که به واسطه لیزر اکسایمر باعث تغییر شکل در قرنیه می‌ شود تا نور به داخل چشم برسد و بتواند روی شبکیه چشم متمرکز شود؛ بنابراین می‌ توان نتیجه گرفت که این عمل نسبتاً مشابه عمل لیزیک و لازک است.

مزایا و معایب عمل پی آر کی
مزایا و معایب عمل پی آر کی

نحوه انجام عمل جراحی پی آر کی

برای انجام این عمل جراحی ابتدا به‌ وسیله‌ تجهیزات مربوطه مرکز قرنیه استریل می‌ شود و پس‌ از آن لیزری به‌ نام اکسایمر انحنای شکل قرنیه را تغییر می‌ دهد. این لیزر کاملاً دقیق و تخصصی عمل می‌ کند و پالس های ماوراء بنفش سرد را منتشر می‌ کند. کنترل آن توسط کامپیوتر انجام می‌ شود که می‌ تواند مطابق با یک الگوی از پیش‌ تعیین‌ شده، بافت بسیار ریز میکروسکوپی چشم را که موجب ایجاد اختلالات بینایی شده‌ را حذف کند. پس‌ از حذف بافت‌ های مربوطه یک لنز نرم بانداژ برای محافظت از چشم روی قرنیه قرار می‌ گیرد. پس‌ از ۳ الی ۴ روز سلول‌ های اپیتلیال جدید رشد می‌ کنند. در این مدت لازم است که لنز نرم بانداژ توسط پزشک از چشم بیمار خارج شود. برای انجام این عمل جراحی نیازی به بیهوشی نیست و فقط با یک بی‌ حسی موضعی و آرام بخش شرایط بیمار کنترل می‌ شود. در حین عمل نیز از قطره‌ های استریل و وسیله‌ ای به‌ نام سپر برای نگهداشتن پلک استفاده می‌ شود تا لیزر اکسایمر به‌ صورت دقیق روی چشم متمرکز شود.

 

مقایسه برش در عمل چشم پی آر کی با لیزیک و لازک

در عمل های جراحی که برای اصلاح عیوب انکساری چشم انجام می‌ شوند باید حتماً سطح قرنیه لایه‌ برداری شود که به آن فلپ نیز می‌ گویند. در برخی از این عمل‌ ها سطح برش یا فلپ بیشتر است و در برخی دیگر کم‌ تر. به‌ عنوان مثال در عمل لیزیک این برش نسبت‌ به عمل پی آر کی و عمل لازک بیشتر است.

در عمل لیزیک فلپ برداشته می‌ شود و اصلاحات لازم در لایه‌ های زیرین صورت می‌ گیرد و پس‌ از اتمام آن مجدداً فلپ را در جای خود قرار می‌ دهند. در عمل لازک و پی آر کی فلپ کمتری نسبت‌ به لیزیک برداشته می‌ شود. البته در لازک فلپ دوباره سر جای خود قرار می‌ گیرند اما در پی آر کی میزان برش فلپ خیلی کم است و نیازی به گذاشتن مجدد آن نیست. پس‌ از چند وقت مجدداً ترمیم می‌ شود. به‌ همین خاطر خشکی چشم که بیماران پس‌ از عمل‌ پی آر کی و لازک تجربه می‌ کنند بسیار کم‌ تر از لیزیک است.

 

مزایا و معایب عمل جراحی پی آر کی

همان‌ طور که گفته شد عمل‌ های چشم لیزری از جمله پی آر کی می‌ توانند عیوب انکساری چشم بیمار را برطرف کنند اما باید پیش‌ از انجام آن وضعیت بیمار بررسی شود. عمل پی آر کی نیز مانند لیزیک و لازک مزایا و معایب منحصر به‌ فردی دارد که در این بخش لازم است با برخی از آن‌ ها آشنا شوید.

مزایای عمل پی آر کی

  • مزایای عمل پی آر کی شامل موارد زیر هستند:
  • عوارض ناشی از فلپ قرنیه در این عمل وجود ندارد.
  • روش بسیار مناسب‌ تری برای کسانی است که دچار قرنیه نازک هستند.
  • عمق لیزر در این عمل در مقایسه با لیزیک کم‌ تر است
  • • با توجه به این‌‌ که میزان فلپ بسیار نازک است، بنابراین نیازی به گذاشتن مجدد فلپ نیست و پس‌ از مدتی خود به‌ خود ترمیم می‌ شود.
  • در طی این جراحی ضخامت قرنیه کاهش پیدا نمی‌ کند.

معایب عمل پی آر کی

معایب عمل پی آر کی عبارتند از:

  • زمان تثبیت بینایی در عمل پی آر کی نسبت‌ به سایر جراحی های لیزری بیشتر است.
  • نسبت‌ به جراحی لیزیک دوران نقاهت طولانی‌ تری دارد.
  • در این عمل احتمال ایجاد مشکلاتی مثل زخم، عفونت و التهابات چشمی وجود دارد.
مزایا و معایب عمل پی آر کی
مزایا و معایب عمل پی آر کی

توصیه های لازم پس از انجام عمل پی آر کی

عمل پی آر کی به‌ صورت سرپایی انجام‌ شده و بیماران پس‌ از چند ساعت مرخص می‌ شوند. البته باید موارد زیر را به‌ خاطر داشته باشند:

  • برای تسکین درد و جلوگیری از عفونت و التهابات چشمی پزشک داروهای آنتی‌ بیوتیک و مسکن تجویز می‌ کند که باید سر موعد مقرر مصرف شوند.
  • بیمار حتماً باید روز عمل یک همراه با خود داشته باشد تا پس‌ از آن نخواهد رانندگی کند.
  • اگر بیماران در طی دوران نقاهت به‌ درستی دستور العمل‌ های ارائه‌ شده توسط پزشک را انجام دهند بینایی آن‌ ها زودتر تثبیت می‌ شود.
  • پس‌ از عمل پی آر کی دید افراد به دید ۱۰/۱۰ یا بیشتر می‌ رسد که در مقایسه با عمل لیزیک و لازک یکسان است.
  • لازم است بدانند که بهبودی پس‌ از این عمل طولانی بوده و تثبیت بینایی ممکن است تا چندین هفته زمان ببرد. به‌ همین خاطر توصیه می‌ کنیم که تا ۳ هفته به‌ هیچ‌ عنوان رانندگی نکنند. البته در برخی افراد این زمان ۳ تا ۶ ماه هم طول می‌ کشد.
  • افرادی که ۴۰ سال به بالا دارند و تحت عمل پی آر کی قرار می‌ گیرند شاید لازم باشد پس‌ از عمل برای مطالعه از عینک استفاده کنند.
  • توصیه می‌ شود اگر پس‌ از عمل پی آر کی نسبت‌ به نور حساسیت دارند حتماً از عینک های آفتابی استفاده کنند.
  • پس‌ از عمل برخی بیماران نیاز به استفاده از عینک یا لنز دارند؛ اما نسبت‌ به قبل دید بسیار واضح‌ تر خواهند داشت.
  • چنانچه عیوب انکساری به‌ طور کامل از بین نروند می‌ توان از لنزهای انعطاف‌ پذیر برای انجام فعالیت‌ های روزمره استفاده کرد.
  • در کل عمل پی آر کی عوارض بسیار کمی دارد اما در صورت بروز هرگونه مشکل باید سریعاً به پزشک مراجعه شود.

 

مراجعه به پزشک

در مطالب فوق با یکی از عمل‌ های رایج چشمی یعنی عمل پی آر کی آشنا شدیم که ضمن معرفی آن به بررسی مزایا و معایب این جراحی پرکاربرد پرداختیم. اگر قصد انجام عمل پی آر کی دارید، حتماً به توصیه‌ های لازم پس‌ از انجام عمل توجه داشته باشید و آن‌ ها را به‌ صورت دقیق رعایت کنید. اگر قصد انجام عمل دارید توصیه می‌ کنیم حتماً از یک پزشک باتجربه در این زمینه مشورت بگیرید. دکتر پریسا حمامی جراح و متخصص چشم در این زمینه به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید بهترین روش درمانی را انتخاب کنید. برای دریافت نوبت ویزیت حضوری کافیست با شماره‌ های درج شده در این سایت تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

جراحی های ترمیمی پلک

جراحی های ترمیمی پلک اغلب با هدف اصلاح و روتوش مشکلاتی که از یک جراحی زیبایی چشم یا تروما به جای مانده است؛ انجام می

چرا چشم آب سیاه می آورد؟

آب سیاه با افزایش سن احتمال بروز بیشتری دارد به‌ همین خاطر پزشکان پیشنهاد می‌کنند که افراد میانسال به‌ صورت سالانه تحت چکاپ‌های پزشکی و

آیا تومور چشم کشنده است؟

تومور چشم می‌تواند در بخش‌های مختلف چشم مثل مشیمیه، شبکیه یا پلک به وجود آید. این تومورها با توجه به ناحیه آسیب‌دیده علائم خاصی دارند

جدیدترین مقالات

التهاب ملتحمه چیست؟

التهاب ملتحمه چیست؟ چشم یکی از حساس ترین اعضای بدن است و در معرض خطرات مختلفی مانند عفونت ها و آلرژی ها قرار دارد. ورم

دوربینی چشم چیست؟

دوربینی چشم (هایپروپیا) چیست؟ دوربینی چشم یا هایپروپیا یکی از بیماری های شایع چشم است که دید افراد را دچار مشکل می کند. افرادی که

رتینوپاتی دیابتی چیست؟

رتینوپاتی دیابتی چیست؟ رتینوپاتی دیابتی یک بیماری چشمی است که افراد مبتلا به دیابت ممکن است به آن مبتلا شوند. این بیماری زمانی رخ می

مضرات استفاده از لنز

مضرات استفاده از لنز بسیاری از افراد به دلیل عدم تمایل به استفاده از عینک های طبی، به استفاده از لنزهای طبی روی می آورند.