جراحی مجرای اشکی؛ مزایا و معایب و مراقبت ها

انسداد یا گرفتگی مجرای اشکی وضعیتی است که ممکن است در دوران کودکی یا بزرگسالی اتفاق بیفتد و باعث شود تا فرد مشکلاتی نظیر ریزش شدید و مداوم اشک، خشکی چشم ها، تاری دید، عفونت، تورم و قرمزی چشم ها را تجربه کند. گرفتگی مجرای اشکی ممکن است در دوران کودکی به دلیل مشکلات مادرزادی اتفاق بیفتد؛ اما در بزرگسالی عواملی چون تغییر ساختار مجرای اشکی، التهاب چشم، توده های خارجی و… می تواند باعث شود تا فرد دچار انسداد مجرای اشک شود.

در حال حاضر نگرانی زیادی از بابت این وضعیت نیست؛ چراکه روش های متنوع و کم خطری برای درمان آن وجود دارد. با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب شما را با انواع روش های درمان و جراحی مجرای اشکی به همراه مزایا و معایب آن ها آشنا کنیم.

جراحی مجرای اشکی چشم چگونه انجام می شود؟

بسته به اینکه علت انسداد مجرای اشکی چشم چیست؛ پزشک متخصص از روش خاصی برای درمان آن استفاده می کند. در مواردی که گرفتگی مجرای اشکی ناشی از عفونت چشم باشد؛ ممکن است تجویز داروهای آنتی بیوتیک کمک کننده باشد. اما اگر پزشک با روش های غیر تهاجم مانند تجویز دارو، نتواند به بهبود این وضعیت بپردازد، عمل جراحی مجرای اشکی را پیشنهاد می کند. در ادامه نحوه انجام جراحی مجرای اشکی به طور کامل شرح داده شده است.

جراحی مجرای اشکی

در حال حاضر اغلب جراحان جراحی مجرای اشکی چشم را به روش آندوسکوپی انجام می دهند. جراحی مجرای اشکی به روش آندوسکوپی به تنهایی امکان پذیر نیست و معمولاً با حضور جراح و متخصص حلق و بینی انجام می شود. جراح چشم و جراح حلق و بینی به کمک هم این عمل را به وسیله ای آندوسکوپ که شبیه به یک دوربین کوچک است؛ روی بینی انجام می دهند. برای شروع جراح بیمار را به حالت بیهوشی عمومی در می آورد؛ البته امکان انجام این جراحی با بی حسی موضعی وجود دارد.

بعد از اثرگذاری مواد بیهوشی، جراحان یک لوله بسیار ظریف پلاستیکی را از  گوشه داخلی چشم وارد بینی فرد می کنند. این کار با هدف ایجاد یک راه ارتباطی جدید برای خروج اشک انجام می شود و بعد از گذشت 2 تا ۳ ماه برداشته می شود.

جراحی مجرای اشکی به روش آندوسکوپی با چه مزایا و معایبی همراه است؟

جراحی مجرای اشکی به روش آندوسکوپی دارای مزایا و معایبی است؛ که لازم است تمام کاندیداها قبل از عمل نسبت به آن آگاهی داشته باشند. این مزایا و معایب عبارت هستند از:

مزایای جراحی مجرای اشکی به روش آندوسکوپی

معایب جراحی مجرای اشکی به روش آندوسکوپی

نداشتن محدودیت سنی

بالا بودن هزینه عمل

حفظ زیبایی و عدم ایجاد اسکار

نیاز به پیدا کردن دو جراح حاذق چشم و حلق و بینی

عدم آسیب دیدگی سایر ساختارهای چشم و بینی

عدم امکان تنفس از بینی تا 48 ساعت بعد از عمل

کوتاه بودن مدت زمان جراحی

انجام بیهوشی عمومی برای جراحی

بالا بودن میزان موفقیت عمل

حفظ عملکرد ماهیچه های چشم

نکات و مراقبت های بعد از عمل جراحی مجرای اشکی

تمام کاندیداهای عمل جراحی مجرای اشکی باید این نکته را در نظر داشته باشند، که علاوه بر مهارت و تخصص پزشک، رعایت مراقبت های بعد از عمل می تواند در نتیجه جراحی مجرای اشکی نقش بسزایی ایفا کند. با رعایت توصیه های پزشک درباره مراقبت های بعد از عمل، نه تنها احتمال موفقیت نتیجه جراحی بیشتر می شود؛ بلکه فرد دوران نقاهت کوتاه تر و راحت تری را تجربه می کنند.  با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه لیستی از مراقبت های بعد از عمل جراحی مجرای اشکی آورده شده است؛ که عبارتند از:

1. برای پیشگیری از عفونت و التهاب چشم لازم است تا قطره های چشمی و داروهای تجویز شده توسط پزشک در زمان مقرر مصرف شوند.
  2. از خوردن نوشیدنی های داغ پرهیز شود.
  3. در صورت مشاهده علائم جدی مانند خونریزی بینی باید فوراً به پزشک مراجعه شود.
  4. تا 7 روز بعد از عمل مجرای اشکی از رفتن به محیط های آلوده و دارای گرد و غبار پرهیز شود.
  5. برای مدتی از انجام فعالیت های سنگین و ورزش های سخت پرهیز شود.
  6. بعد از جراحی بهتر است از غذاهای حاوی آهن بیشتر استفاده شود.
جراحی مجرای اشکی

در این محتوا به بررسی جامع جراحی مجرای اشکی به همراه مزایا و معایب آن پرداختیم. چنانچه به هر علتی از مشکل انسداد مجرای اشکی رنج می برید و با تاری دید و ریزش مداوم اشک همراه هستید؛ لازم است در اولین فرصت برای درمان آن به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید.

دکتر پریسا حمامی، متخصص و جراح چشم، دارای فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم و صورت از دانشگاه ایران است؛ که با تکیه بر دانش و مهارت بالای خود و بکارگیری تکنیک های نوین درمانی، انواع عمل های چشمی را به بهترین نحو و کمترین عارضه انجام می دهد. برای رزرو نوبت حضوری در مطب ایشان، می توانید از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت اقدام کنید.