نشانه های قرمزی چشم؛ علت و روش درمان

قرمزی چشم یکی از مشکلات نسبتاً شایعی است که در بسیاری از مواقع به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد و بعد از مدت کوتاهی به‌طور خودبه خودی رفع می‌شود؛ اما آیا قرمزی چشم در همه موارد یک مشکل ساده و بدون خطر است؟ قرمز شدن چشم‌ها در مواردی نشان دهنده یک هشدار یا یک وضعیت نگران کننده در انسان است؛ بنابراین؛ باید به آن توجه شود.
در ادامه این مطلب به بررسی نشانه‌های قرمزی چشم، علت و روش‌های درمان آن پرداخته شده است. لذا؛ پیشنهاد می‌شود که چنانچه فردی با مشکل قرمز شدن گاه‌به‌گاه چشم همراه است؛ برای اطلاع از علت این وضعیت و راهکارهای درمانی آن تا انتهای مطلب با ما همراه باشد.

قرمزی چشم چیست و با چه نشانه هایی همراه است؟

قرمزی چشم وضعیتی است که در آن فضای سفید داخل چشم به دلیل خونریزی یا متورم شدن مویرگ‌های خونی قرمز می‌شود. این وضعیت در برخی از افراد هیچ نشانه‌ای جز قرمزی چشم ندارد؛ اما بسیاری از مردم در کنار قرمز شدن چشم‌ها با نشانه‌ها و علائم دیگری مانند سوزش و خارش، تاری دید، حساس شدن به نور، ترشحات چشمی و همچنین خشکی چشم همراه هستند. در موارد شدیدتر ممکن است بیمار قرمزی چشم را با سردردهای شدیدی تجربه کند؛ که لازم است برای درمان آن فوراً به پزشک متخصص مراجعه شود.

دلایل قرمزی چشم چیست؟

دلایل متعددی در قرمزی چشم‌ها دخیل هستند؛ که شایع‌ترین آن‌ها عبارتند از:

• حساسیت چشمی (ورود انواع محرک‌ها مانند دود، گرده گیاهان، گردوغبار و…باعث آلرژی و در نتیجه قرمزی چشم می‌شود.)
  • استفاده دائمی از لنزهای تماسی
  • خستگی چشم (خستگی چشم ناشی از نداشتن خواب کافی، مطالعه طولانی‌مدت، رانندگی طولانی‌مدت در شب یا روز و…باعث قرمزی چشم می‌شود.)
  • ملتهب شدن لایه ملتحمه چشم (در اثر ورود انواع عفونت باکتریایی، ویروس و محرک‌های مختلف به داخل لایه ملتحمه، التهاب و قرمزی چشم اتفاق می‌افتد.)
  • خیره شدن طولانی به صفحاتی با نور آبی (خیره ماندن به صفحاتی با نور آبی مانند لپ تاپ، تلفن همراه، تبلت و… برای مدت طولانی باعث قرمزی چشم می‌شود.)
  • انواع عفونت‌های داخل چشمی
  • خشکی چشم (کاهش رطوبت داخل چشم باعث به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل سوزش، خارش و بروز زخم قرنیه می‌شود؛ که همه آن‌ها نشانه قرمزی چشم را به دنبال دارند.)
  • بیماری آب سیاه یا گلوکوم (قرمزی چشم به همراه سردرد و تاری دید ممکن است نشانه بیماری آب سیاه باشد.)
  • پاره شدن عروق داخل چشم (معمولاً عطسه، سرفه و استفراغ شدید باعث پاره شدن عروق و قرمزی می‌شود.)

راهکارهای درمانی قرمزی چشم

نحوه درمان قرمزی چشم بسته به علت به وجود آمدن این وضعیت متفاوت است. در بسیاری از مواقع با خارج کردن لنزهای تماسی از چشم، استراحت دادن به چشم و گذشت چند روز از زمان پاره شدن عروق خونی، مشکل قرمز شدن چشم‌ها رفع می‌شود؛ اما اگر علت این وضعیت مواردی نظیر عفونت، آلرژی، خشکی چشم و… باشد؛ پزشک از روش‌های زیر برای رفع مشکل قرمز شدن چشم‌ها استفاده می‌کند.

• تجویز انواع قطره‌های چشمی
  • تجویز داروهای حاوی آنتی‌بیوتیک
  • تجویز داروهای حاوی آنتی‌هیستامین
  • درمان بیماری گلوکوم
  • کنترل فشار خون

چه زمانی برای درمان قرمزی چشم باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در بسیاری از مواقع قرمزی چشم بعد از چند ساعت یا چند روز از بین می‌رود و تنها با علائم ساده‌ای مانند سوزش و خارش همراه است. این وضعیت اغلب نگران کننده نیست و ممکن است بعد از مدتی استراحت یا مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک رفع شود؛ اما در مواقع قرمزی چشم‌ها با علائم نگران‌کننده‌ای مانند سردرد شدید، تاری دید، حساسیت شدید به نور، ناتوانی در باز کردن چشم‌ها و…همراه باشد؛ لازم است تا برای درمان آن‌ها فوراً به پزشک متخصص چشم مراجعه شود.

نشانه های قرمزی چشم؛ علت و روش درمان

در این نوشتار به شرح و بررسی نشانه‌های قرمزی چشم و معرفی برخی از دلایل بروز این مشکل پرداختیم. با توجه به اینکه در برخی از مواقع قرمزی چشم نشان‌دهنده یک وضعیت خطرناک مانند فشار خون بالا، عفونت شدید یا بیماری آب سیاه است؛ لازم است تا برای تشخیص آن به پزشک متخصص مراجعه شود.
دکتر پریسا حمامی متخصص و جراح چشم، دارای فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم و صورت از دانشگاه ایران است؛ که سابقه درخشان و طولانی در زمینه درمان انواع بیماری‌های چشمی دارد.

چنانچه به دنبال یک پزشک مطمئن برای درمان مشکل قرمزی چشمان خود هستید؛ می‌توانید با اطمینان کامل به مطب دکتر حمامی مراجعه کنید. برای رزرو وقت لازم است تا از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در آدرس اینترنتی ایشان اقدام کنید.