جراحی کاتاراکت چه عوارضی دارد؟

عوارض-جراحی-کاتاراکت

جراحی کاتاراکت یا آب‌ مروارید یکی از اقدامات بسیار موفقیت‌ آمیز برای درمان آب مروارید و رفع کدری عدسی چشم است که در طی آن جراح عدسی کدر شده را بر می‌ دارد و به‌ جای آن لنز داخل چشمی قرار می‌ دهد. کپسول عدسی به‌ صورت یک غشاء نازک لنزهای طبیعی را احاطه می‌ کند که باید در حین جراحی سالم باقی بماند. در واقع لنز داخل چشمی مصنوعی داخل فضای کپسولی جای می‌ گیرد. جراحی کاتاراکت نیز مانند بسیاری از روش‌ های درمانی دیگر عوارض شایع و قابل درمانی را به‌ همراه خواهد داشت که در این مطلب از سایت دکتر پریسا حمامی قصد داریم برخی از آن‌ ها را بررسی کنیم.

درد غیرعادی و طولانی

یکی از عوارض شایع پس‌ از جراحی کاتاراکت احساس درد در چشمان است. با توجه به این‌ که جراحی آب مروارید فقط لایه‌ های سطحی چشم را شامل می‌ شود، بنابراین می‌ توان با مصرف مسکن درد را تسکین داد ولی چنانچه روند درد ادامه داشت یا حتی بدتر شد باید بیمار توسط جراح معاینه شود.

خونریزی

کسانی که مبتلا به دیابت یا فشارخون بالا هستند ممکن است پس‌ از جراحی آب‌ مروارید دچار خونریزی سوپراکروروئیدی شوند. البته لازم به ذکر است که این عارضه کاملاً نادر بوده اما برای حفظ بینایی لازم است مراقبت‌ های لازم انجام شوند.

پارگی کپسول عدسی

زمانی‌ که جراح می‌ خواهد آب‌ مروارید را بردارد، باید خیلی دقت کند که کپسول عدسی کاملاً یکپارچه باشد. این کپسول بسیار نازک است و ضخامتی حدود چند میکرون دارد؛ به‌ همین خاطر خیلی زود پاره می‌ شود. زمانی‌ که این اتفاق رخ می‌ دهد برای عمل آب مروارید زمان بیشتری نیاز است و حتی احتمال دارد جایگاه لنز تغییر کند یا نوع لنز انتخابی عوض شود و حتی در برخی موارد ممکن است کارگذاری لنز به جلسه‌ ای در آینده تعویق شود. اغلب کسانی که دچار پارگی کپسول می‌ شوند، بینایی مطلوبی را به دست می‌آورند اما برای بهبودی مدت بیشتری نیاز دارد.

عوارض-جراحی-کاتاراکت

اندوفتالمیت

در موارد نادر عفونت داخل چشمی یا اندوفتالمیت پس‌ از جراحی کاتاراکت ایجاد می‌ شود که می‌ تواند بینایی را تضعیف کند. معمولاً دو هفته اول پس‌ از جراحی آب مروارید این عارضه رخ می‌ دهد و همراه با علائمی مثل افزایش درد، افزایش قرمزی چشم و از دست دادن بینایی است. اگر پس‌ از جراحی آب‌ مروارید با هر کدام از این علایم مواجه شدید باید سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید.

ادم ماکولای سیستوئید یا ورم لکه زرد شبکیه

در موارد نادر حدوداً ۲ درصد در ۱ الی ۴ هفته اول پس‌ از عمل آب‌ مروارید و لکه زرد شبکیه متورم می‌ شود که به این عارضه ادم ماکولای سیستوئید می گویند. با استفاده از قطره‌ های چشمی ضد التهابی در طی ۲ الی ۳ ماه این عارضه کاملاً برطرف خواهد شد و نیازی به مداخلات پزشکی دیگر ندارند.

کدورت کپسول خلفی (آب مروارید ثانویه)

کدورت کپسول خلفی عدسی یکی از عارضه‌ های اصلی و شایع پس‌ از جراحی آب مروارید است که در برخی موارد کپسول لنز کدر شده و بینایی کاهش پیدا می‌ کند. در واقع ممکن است این عارضه در هر زمانی (در سال اول یا ۱۰ الی ۲۰ سال پس‌ از جراحی کاتاراکت) رخ دهد. علت ایجاد آن این است که پس‌ از جراحی سلول‌ های اپیتلیال عدسی در پشت لنز مصنوعی روی کپسول باقی می‌ مانند و می‌ توانند تاری دید ایجاد کنند. به این مشکل آب مروارید ثانویه گفته می‌ شود که تقریباً ۱۰ درصد افراد پس‌ از جراحی کاتاراکت و آن دچار می‌ شوند. اصلاً لازم نیست نگران کدورت کپسول خلفی باشید؛ زیرا به‌ راحتی از روشی به نام کپسولوتومی لیزر YAG با جراحی لیزر چشم درمان می‌ شود.

با این کار بخش کدر شده کپسول لنز برداشته می‌ شود و مقدار کافی از فضای کپسول باقی می‌ ماند تا بتوان لنز مصنوعی را در آن جای داد. بسیاری از پزشکان این دستگاه را در مطب دارند و می‌ توانند در سریع‌ ترین زمان ممکن بدون هیچگونه درد و عوارضی آن را برطرف کنند. برای انجام این کار فقط چند دقیقه زمان لازم است و پس‌ از آن بیمار می‌ تواند به فعالیت‌ های روزمره خود ادامه دهد.

بینایی بعد از جراحی آب مروارید چگونه است؟

اغلب کسانی که جراحی کاتاراکت انجام می‌ دهند و خودشان لنز تک کانونی را انتخاب می‌ کنند، نسبت‌ به قبل‌ از بروز آب مروارید بینایی آن‌ ها بهبود پیدا می‌ کند. در واقع می‌ توان گفت که با جراحی آب مروارید شماره چشم افراد کاهش می‌ یابد. اکثراً کسانی که مشکل چشمی دیگری ندارند بعد از آن ‌که جراحی کاتاراکت برایشان انجام شد، بینایی خود را با وضوحی به‌ دست می‌ آورند که بتوانند بدون عینک رانندگی کنند. اگر شما و جراح بتوانید لنزهای مناسب و برتر را انتخاب کنید، دید بسیار عالی پس‌ از جراحی خواهید داشت که حتی در بسیاری از موارد آستیگماتیسم نیز اصلاح می‌ شود.

اما توجه داشته باشید برخی افراد اصلاً کاندید مناسبی برای جراحی کاتاراکت نیستند و در بررسی‌ های پیش‌ از عمل باید این مسئله بیان شود. معمولاً اشخاصی که اختلالات چشمی خاص مثل گلوکوم، رتینوپاتی دیابتی یا دژنراسیون ماکولای وابسته به سن دارند باید پیش‌ از جراحی کاتاراکت بیماری زمینه‌ ایشان درمان شود. همچنین توجه داشته باشید که اگر هر دو چشم نیاز به جراحی آب‌ مروارید داشت، حداقل یک هفته زمان بین عمل دو چشم باید وجود داشته باشد تا چشم اولی که عمل شده بهبود یابد و سپس چشم دوم عمل شود.

همان‌ طور که در مطالب فوق ذکر شد جراحی کاتاراکت یکی از جراحی‌ های بسیار رایج است که در ۹۵ درصد موارد کاملاً موفقیت‌ آمیز بوده و هیچگونه عوارض خاصی جز کمی درد پس‌ از عمل به‌ همراه نخواهد داشت؛ اما نباید عوارض دیگر آن را نیز نادیده گرفت و بهتر است پیش‌ از عمل در مورد آن‌ ها اطلاعات لازم را کسب کرد‌. به‌ همین خاطر در مطالب فوق ما سعی کردیم عوارض شایع جراحی کاتاراکت را ذکر کنیم. توجه داشته باشید یکی از اقداماتی که می‌ توانید برای جلوگیری از عوارض جراحی کاتاراکت انجام دهید، انتخاب پزشک با تجربه است که بتوانند در این دوران همراه شما باشند. دکتر پریسا حمامی متخصص و جراح چشم در این زمینه به شما کمک خواهند کرد. برای دریافت نوبت ویزیت حضوری می‌ توانید با شماره‌ های درج شده در این سایت تماس بگیرید.